Contact

Contact

Informatie:
Rob Wit
Lobeliusstraat 4
1504 EM Zaandam
075 6310437, info@stichtingdemuziekkamer.nl

IBANnummer: NL53 INGB 0006 0976 50

Artistiek leider:
Lesley Oversluizen,
mobiel 06 47418098, info@stichtingdemuziekkamer.nl 

Jubileumweekend, vrijdag 25 - zondag 27 september
Kaarten

Gezien de coronamaatregelen kan er in het beste geval slechts een zeer klein aantal bezoekers per concert aanwezig zijn. We hebben daarom één vaste prijs voor deze concerten ingesteld van € 15,- per kaart per concert, inclusief programmeboekje. Een Livestreaming abonnement voor de serie van vier concerten kost € 30,-
Wilt u kaarten of een Livestreaming abonnement bestellen, klik hier

Donateur worden
De stichting werkt zonder winstoogmerk. Om de exploitatie rond te krijgen is de stichting aangewezen op donateurs en sponsors. Wilt u de stichting steunen? U kunt dat doen door donateur te worden voor minimaal  € 15,- per jaar (een maximum is er niet!). Daarvoor wordt u op de hoogte gehouden van de concertactiviteiten. Klik hier voor meer informatie over donateurschap.
U kunt donateur worden door contact op te nemen met Menno Oversluizen, via 075-670 3545 of per mail:info@stichtingdemuziekkamer.nl.

Bereikbaarheid
De concerten vinden plaats in de MuziekHaven, Papenpad 13, 1506GR Zaandam. Het Papenpad zelf is een doodlopende straat met weinig parkeergelegenheid. Indien u met de auto komt, dan adviseren wij u om (gratis) te parkeren bij sportvereniging AV Zaanland of bij basisschool Hannie Schaft. U kunt hiervoor het beste navigeren naar het Meester J.A. Laanplein te Zaandam, of het Boerenpad. Vanaf daar is MuziekHaven op enige wandelminuten te bereiken via een bruggetje.
Loopend vanaf station Zaandam is ongeveer 20 minuten. Onderaan deze pagina vind u een routeplanner.
Onze concerten zijn rolstoeltoegangelijk.

Coronamaatregelen en protocol
Alle actuele richtlijnen van het RIVM worden gehanteerd. Klik hier voor het protocol van de MuziekHaven

Jaarverslagen en financiële verantwoording.

Het bestuur van Stichting de Muziekkamer bestaat uit:
Saskia Andriessen (voorzitter)
Lesley Oversluizen (artistiek leider/programmasecretaris)
Rob Wit (Secretaris/2e penningmeester)
Menno Oversluizen (penningmeester)
Jeanette Venniker (PR)
Carla Balm-Bresser (lid)


Verklaring privacy en persoonsgegevens
 De privacy van onze klanten, subsidieverstrekers, sponsors en partners vinden we erg belangrijk. Om zaken te kunnen doen, delen jullie je persoonsgegevens met ons. We gaan daar vanzelfsprekend zorgvuldig mee om, conform de eisen die de Europese privacy verordening (AVG) ons stelt. Zie voor meer betrouwbare informatie over de AVG de website van de Autoriteit Persoonsgegevens. 

Meer weten, wijzigen of verwijderen
Wil je weten wat we van je weten, wil je je persoonsgegevens inkijken, of wil je gegevens laten wijzigen of verwijderen uit ons systeem? Geen probleem. Stuur dan een mail naar info@stichtingdemuziekkamer.nl

Wat als er iets mis gaat?
Als gezegd: we gaan zeer zorgvuldig om met alle persoonsgegevens die jullie aan ons toevertrouwen. Mocht er onverhoopt toch iets fout gaan, dan zullen we dat melden.
Over deze verklaring

Dit is de Privacy-verklaring van De Stichting de Muziekkamer. Heb je vragen over deze verklaring? Schroom niet en mail naar info@stichtingdemuziekkamer.nl

ANBI-status
Vanaf 1 januari 2014 vraagt de belastingdienst onderstaande informatie op de website te publiceren ivm het behoud van onze ANBI-status.
Onderstaand de gevraagde informatie. Ontbrekende documenten kunnen worden opgevraagd bij onze secretaris.  Contactgegevens vind u onder Contact.
  • Naam stichting: De Stichting de Muziekkamer.
  • Rechtspersonen: De Stichting de Muziekkamer
  • Samenwerkingsverbanden: volgt nog.
  • Informatienummer/fiscaal nummer: 009351322
  • Postadres: adres van onze secretaris.
  • Doelstelling: het organiseren van kamermuziekconcerten in Zaandam en tevens jonge, talentvolle beroepsmusici de gelegenheid bieden tot optreden in het openbaar
  • Hoofdlijn beleidsplan: het jaarlijks organiseren van 6 concerten plus een eenmalig organiseren van een concert gegeven voor en door donateurs.
  • Bestuursfuncties en bestuursleden: Saskia Andriessen (voorzitter); Rob Wit (secretaris/2de penningmeester); Lesley Oversluizen (artiestiek leider); Menno Oversluizen (penningmeester); Jeanette Venniker (PR).
  • Beloningsbeleid: De bestuurders verrichten de werkzaamheden geheel vrijwillig en ontvangen hiervoor geen beloning.
  •  


******************************************************************************************************************************

Een handvol enthousiaste lieden en een geslaagd initiatief.
 
Klik hier voor een overzicht van de optredens sinds 1990!

De initiatiefnemers.
We hebben een gesprek met een aantal mensen van het eerste uur van de Muziekkamer: Sjirk Bouma, Enric Adserà Riba en Korrie Adserà-de Boer, Sheila en Hans Oomen. Enric en Korrie kenden Marianne Geugjes, violiste, en Gert Bos, pianist, twee ervaren musici, door de muzieklessen van hun kinderen. In hun gesprekken ontstond het idee om een cultureel centrum in Zaandam te creëren, voor kamermuziek en beeldende kunsten. Sjirk en Len Bouma, enthousiaste muziekliefhebbers, kwamen een keer voor de dichte deur van de aula van de muziekschool, de Speeldoos, omdat een concert door een Pools kwartet, wegens te geringe belangstelling niet doorging, en wisten van een dergelijk particulier initiatief in Santpoort: “Het Mosterdzaadje” waar kamermuziekconcerten werden gegeven en tentoonstellingen gehouden. Dat gaf mede de doorslag voor de oprichting van een stichting voor een cultureel centrum naar de ideeën van de initiatiefnemers. Zo ontstond de Stichting de Muziekkamer met als voorzitter Sjirk Bouma, Len voor de contacten met de musici, met Sheila als secretaris en Korrie voor de Public Relations. De penningmeester werd gevonden in de persoo van Joop Stolp, een van de langstzittende bestuursleden, de accountant van Enric, die meer dan alleen penningmeester was en met zijn creatieve de zaak financieel draaiende hield, ook lang nadat hij naar Heiloo verhuisde. Stanley Sitalsing, een overbuurman van Marianne en Gert, was ook bestuurslid van het eerste uur. Hij zorgde met zijn ambtelijke ervaring voor het aanschrijven van subsidie-instanties en zocht sponsors aan. Hij had tevens goeie relaties met drukkerijen voor goedkoop drukwerk, ook erg belangrijk. 
Er werd een comité van aanbeveling aangezocht, waarin Jan Pasveer, en Theo Olof klinkende namen waren, later kwam daar Mr. Frans Wytema bij. Marianne en Gert zorgden voor de kontakten met de musici via hun relaties met de muziekwereld met name de conservatoria. Centrale figuren daarin waren de pianist Willem Brons (conservatorium Amsterdam) en Davina van Wely, vioolpedagoge. Die zorgden voor het aanbrengen van jong talent. Zo werd een wederzijds belang gediend, een podium voor jonge  aankomende musici en een betaalbare kwaliteit van kamermuziek in de Zaanstreek. Veel sterren zetten hun “eerste stappen” bij de Muziekkamer, vaak als voorbereiding op het Oscar Back toernooi . De opkomst van het latere wereldbekende Storioni Trio, kreeg gestalte bij optredens van Wouter en Mark Vossen, musici die naderhand nog graag terugkwamen in Zaandam, zoals onlangs nog bij het vorige jubileumconcert. Later kwamen daar de contacten bij met de musici/muziekrepetitoren Jaap Kooi, (Den Haag), Marianne Boer en Mariken Zandvliet (Amsterdam).
 
De podia.
Stanley Sitalsing, een overbuurman van Marianne en Gert, en medebestuurslid voor de sponsoring, die bij de gemeente werkte werd aangezocht voor het vinden van een geschikte ruimte, bijvoorbeeld een school. Dat lukte niet. De volgende ruimte werd in het oude Zaanse Stadhuis “De Burcht” gevonden via een contact met de directrice, de moeder van Chris van Balen, een succesvolle cellist die bij de Muziekkamer optrad.  Hier werden een 4 a 5-tal concerten gehouden. Een meer vast podium werd gevonden via een ander goed contact Joep van Monnikendam, de voormalige directeur van de Kunstuitleen De Zienagoog op de Gedempte Gracht, later in het “Gele Pand” op de Westzijde, voorheen zetel van de Kamer van Koophandel. In dit laatste pand werd de bovenruimte ter beschikking gesteld voor concerten. Zo heb ik ook de naam van de Stichting bedacht “De Muziekkamer” vertelt Korrie. De ruimte had zijn voor en nadelen. Sjirk herinnert zich nog hoe de Petrof vleugel, op zijn kosten aangeschaft, naar binnen moest worden getakeld.  De combinatie met tentoonstellingsruimte was een pre. De akoestiek was redelijk, maar de noodzakelijke ventilatie onder het concert zorgde soms voor hinderlijke verkeersgeluiden van de Westzijde aldus Sjirk. Bovendien moesten iedere keer de stoelen van zolder gehaald om te worden klaargezet, een heel georganiseer volgens Hans Oomen. Wel was door de pijpenlavorm van de zaal het voordeel dat het altijd gevuld leek. Er was een gezellige koffieruimte, die ook wel weer voor gerucht zorgde. Uiteindelijk werd de Verkadezaal in de nieuwe Muziekschool Fluxus het vaste podium. Vanaf het begin heeft Freek Dijkstra verzorgd voor de stemming van de vleugel voor elk Muziekkamer concert.
 
Public Relations.
Belangrijk voor het gezicht naar buiten werd de lay-out van de affiches en de programmaboekjes, kunstzinnig vormgegeven door Enric Adserà Riba, een prachtig typografisch ontwerp waarin pianotoetsenbord en vioolkrul kunstig zijn vervlochten, beide nog eens samengevat in het icoontje dat alle overig drukwerk van de Muziekkamer tooit. Hij zorgde ook bij het 5-jarig bestaan voor een linoleumsnede in oplaag, te verkopen aan geïnteresseerde concertbezoekers, waarvan de opbrengsten naar de kas van De Muziekkamer gingen. Belangrijk waren ook de muziektoelichtingen in de programmaboekjes van de musicoloog en journalist bij de Typhoon en later bij het Parool,  Paul Janssen, die ook de noodzakelijke publiciteit voor zijn rekening nam. Ook verzorgde hij een cursus musicologie voor het publiek van de Muziekkamer. Zo had iedereen een belangrijke functie bij het ontstaan en het voortbestaan van de Muziekkamer
De boodschap die Sjirk ons meegaf aan het eind van zijn interview was dat publiciteit van essentieel belang voor  de Muziekkamer is  en een voortdurende zorg blijft voor de toekomst van de Stichting.  En dat nemen we mee naar het 25-jarig bestaan!
 
 
Lesley Oversluizen / Hylke Hoekstra.
17 april 2010     

*************************************************************************************************************************************************************

Stichting de Muziekkamer is in 1990 opgericht door Len en Sjirk Bouma, Marianne Geugjes, Gert Bos, Sheila Oomen en Korrie Adsera-de Boer. De concerten zijn gestart in De Zienagoog op de Westzijde in Zaandam, maar al vrij snel verhuisden ze naar de nieuwe muziekschool van Zaandam, tegenwoordig Fluxus, afdeling Muziek, ook aan de Westzijde. De prettige samenwerking met Fluxus, de mooie concertzaal en de goede vleugel staan garant voor een aantal bijzondere concerten per jaar.

Jubileumkunstwerk 2015 van Enric Adserà Riba 

Speciaal voor ons jubileumconcert heeft de internationaal bekende beeldend kunstenaar Enric Adserà Riba een litografie gemaakt met de naam 'Música 2015'. Hiervan zijn er slechts 25 gemaakt. Het gaat om een tweekleurendruk van 24 bij 19 cm. De kosten zijn € 125,-. U kunt een exemplaar verkrijgen via Enric zelf via: enric@adserariba.nl